KAMI PELAJAR LEPASAN SPM 9A

Satu lumrah hidup dimana pelajar lepasan SPM yang mempunyai 9A(+,neutral,-) akan ternganga serta bangga dengan tingginya dengan keputusan itu lalu dengan riaknya mereka berkata mereka hanya akan mengambil kos MEDIC ataupun ENGINEERING. lalu mereka2 ini tidak memandang sedikit pun kos-kos lain yang mempunyai syarat kemasukan yang rendah memandangkan mereka ini sudah digelar PELAJAR CEMERLANG SPM.

ADAKAH INI BENAR ATAU HANYA SEKADAR METAFORA YANG BERLEBIHAN?

beberapa contoh carta aliran PELAJAR LEPASAN SPM  yang further study dalam negara:

SPM  ->  MATRIC(hayat/fizikal) : 4.00 -> DEGREE 
(mostly 4.00 akan ambil MEDIC/DENTISTRY/PHARM/CHEMICAL ENGINERING)

SPM   -> MATRIC(hayat/fizikal) : BAWAH 2.00 -> DIPLOMA -> DEGREE
(ada juga beberapa kerat antara mereka yang SPM cemerlang tetapi score bwah 2 pointer)

SPM   -> MATRIC(hayat/fizikal) : 2.00 - 3.99 -> DEGREE 
(ada yang dilelong / ada yang mendapat kos dihajati)
 
KARENAH PELAJAR DI ALAM UNIVERSITI

sudah pasti kita sering mendengar mereka yang sering tukar kos dari engineering ke medic dan mungkin juga dari medic ke engineering dan mungkin juga ada yang dari alam bina ke medic dan medic ke alam bina. pelajar2 ini telah secara tidak langsung mengusarkan hati mak bapak mreka krana tiada pendirian yang tetap . lalu membazir masa dan membuang tenaga atom dalam diri mreka begitu shj.
adakah wajar isu ini dikupas?
ya, sudah pasti..
ini kerana begitu ramai pelajar yang sering tukar-tukar kos..

apa puncanya:
1. tidak berfikiran matang 
   contoh: aku nak ambik engineering lah...
             ( sedangkan addmath takat lulus time SPM)

2. Ikut kawan

3. kerana TITLE
contoh:
walaupun jurusan itu x diminati namun hanya kerana TITLE sanggup ambil
(ini kes yang suka kena puji)

4 . parents
contoh :
 ALI dapat 9A+ SPM dan 4.00 dalam MATRIK , further MEDIC,, tahun 2 keluar sebab x bleh catchup.. subpunca : tak minat tapi dipaksa .

5. Tidak Mengenali DIRI SENDIRI 

solusinya : pilihlah kos mengikut kemampuan dan bergantung pada tahap pemikiran anda.

end.

No comments:

Post a Comment